×

Dumbo - odmiana czy rasa?

Pierwsze zetknięcie z odmianą dumbo miałem właściwie równo cztery lata temu, kiedy dostałem na święta swoje pierwsze szczury. Pracownik sklepu zoologicznego mówił, że jest to "rasa" dumbo, która charakteryzuje się bardziej falowaną sierścią, kręconymi wibrysami i większą masą ciała szczurka. Dopiero kiedy zacząłem bardziej wgłębiać się w tematykę szczurów, zrozumiałem, że jest to absolutna bzdura ;)



Głównym błędem popełnianym przez pracowników sklepów zoologicznych jest twierdzenie, że szczury sprzedawane w sklepach mają różne rasy. Wszystkie nasze szczury są udomowioną wersją szczura wędrownego. Mówiąc szerzej, ogony domowe pochodzą z linii szczurów laboratoryjnych, które są po prostu specjalnie krzyżowanymi szczurami wędrownymi. Tak więc te straszne szczury z piwnic to ten sam gatunek, co nasze słodkie, hamakowe ogonki ;) U szczurów natomiast określamy odmiany, czyli warianty wyglądu uszu, oczu, koloru lub struktury sierści czy samej budowy ciała. Dumbo to jedna z dwóch odmian uszu u szczurów. Drugą z nich nazywamy standard.

uszy standard

Dumbo to uszy osadzone bardziej po bokach głowy. Wystawowe uszy dumbo powinny być idealnie okrągłe i niepomarszczone. Mimo to uszy dumbo u różnych szczurów mogą się od siebie różnić - niektóre wyglądają wręcz jak uszy elfów z  bajek, inne są pofalowane. Jeszcze kolejne mogą być zwinięte w jakby rulonik (przykładem może być moja Nessa, w której karcie ocen podczas wystawy w Nadarzynie znalazłem dopisek "uszy trochę trąbki").

prawidłowe ucho dumbo - zdjęcie dzięki uprzejmości hodowli Husarskie Skrzydła

mała Nessa i jej trąbki ;)

Teodora i jej delikatnie pofalowane ucho

Uszy standard są postawione do góry niczym antenki. Są bardziej podłużne niż okrągłe. Nie powinny być pomarszczone czy pozaginane.

 uszy standard

uszy standard

Odmiana standard jest cechą dominującą, natomiast dumbo to cecha recesywna. Cecha standard ujawnia się w homozygocie dominującej oraz heterozygocie, dumbo natomiast tylko w homozygocie recesywnej. Mamy więc trzy możliwości genotypu cechy uszu u szczurów:
  • DuDu - homozygota dominująca, "czysty" standard
  • Dudu - heterozygota, standard niosący gen dumbo (na stronach hodowli czasami przy takich szczurach możemy znaleźć dopisek Dg). Taki szczur fenotypowo (czyli wyglądem) w żaden sposób nie różni się od "czystego" standarda.
  • dudu - homozygota recesywna, dumbo.

Z tego powodu ze skrzyżowania dwóch szczurów dumbo nie mogą urodzić się szczury standardowo-uszne :)


Która odmiana bardziej chwyta Was za serce? Należycie do grona miłośników dumboszków, czy może wolicie standardowe antentki? :)

3 komentarze:

  1. Ciekawy wpis, przydatny szczególnie dla początkujących szczuromaniaków ;)
    Ja niestety nie mam swoich ogonków (mam nadzieję, że to tylko stan przejściowy), także ani standardów, ani dumbo u mnie nie ma. Ale powiem szczerze, że obie odmiany są urocze i chyba w przyszłości będę mieć conajmniej po jednym z każdej!

    OdpowiedzUsuń
  2. Zanim zakupiłam pierwsze ciurki, totalnie kochałam standardy. Jednak mama powiedziała, że albo dumbo, albo żadne, bo dla niej wyglądają mniej groźnie. I od kiedy mam moje cztery perełki w domu, jestem zakochana w dumbosiach! ;)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Zaszczurzony Blog | blog o szczurach , Blogger